Ο αποτελεσματικός μαθητής είναι και αυτορυθμιζόμενος. Τι σημαίνει όμως η αυτορύθμιση και πως επιδρά στην αποτελεσματική μάθηση;

Η αυτορύθμιση ως διαδικασία στη μελέτη

Η αυτορρύθμιση δεν είναι οπωσδήποτε μια νοητική ικανότητα, μια δεξιότητα ακαδημαϊκών επιδόσεων που αποκτά κανείς.

Είναι μάλλον μια αυτοκατευθυνόμενη διαδικασία μέσω της οποίας οι μαθητές μετατρέπουν τις νοητικές τους ικανότητες σε ακαδημαϊκές δεξιότητες

Η αυτορρύθμιση πρακτικά αναφέρεται σε σκέψεις, συμπεριφορές και συναισθήματα που έχει το άτομο και προσανατολίζονται στην επίτευξη του στόχου που θέτει. Τα χαρακτηριστικά της αυτορρύθμισης που μπορεί να τα έχει ο μαθητής ή ακόμα και να του μεταλαμπαδευτούν μέσω του καθηγητή του χρησιμοποιώντας κάποια θεωρία μάθησης (π.χ. της μίμησης προτύπου) είναι ότι μπορεί να: 

  • θέσει στόχους όσο αφορά την επίδοση του,
  • σχεδιάσει χρονικά τη μελέτη του, 
  • κρατήσει την προσοχή του εστιασμένη σε ότι πρέπει να πετύχει κατά τη διάρκεια της,
  • επιλέξει και να χρησιμοποιήσει τις κατάλληλες μαθησιακές στρατηγικές
  • αναζητήσει βοήθεια οπότε τι χρειάζεται και 
  • είναι σε θέση να παρακολουθεί την πρόοδό του. 

Κάποιες από τις δεξιότητες του αυτορρυθμιζόμενου μαθητή αναπτύσσονται από τους ίδιους. Πολλές από αυτές «διδάσκονται» ή θα έπρεπε να «διδάσκονται» από τους καθηγητές τους, είτε προβάλλονται ως πρότυπα από τους συμμαθητές τους ή άλλα ενήλικα άτομα, που και αυτό αποτελεί «διδασκαλία» σύμφωνα με τις παραδοσιακές θεωρίες μάθησης.


Βιβλιογραφία (ενδεικτική)

  • Bandura, A. (2008). Toward an Agentic Theory of the Self. In H. W. Marsh, R. G. Craven, & D. M. McInerey (Eds.), Self-Processes, Learning, and Enabling Human Potential (pp. 15-49). Advances in Self-Research, Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  • Casey, B. J., & Caudle, K. (2013). The Teenage Brain: Self Control. Current Directions in Psychological Science, 22(2), 82-87. https://doi.org/10.1177/0963721413480170 (Original work published 2013)
  • Ormrod Jeanne Ellis (2020). Ψυχολογία της μάθησης (7η εκδ.). Αθήνα: Gutenberg
  • Schunk, D.H. (1989). Social Cognitive Theory and Self-Regulated Learning. In: Zimmerman, B.J., Schunk, D.H. (eds) Self-Regulated Learning and Academic Achievement. Springer Series in Cognitive Development. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3618-4_4
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi-org.proxy.eap.gr/10.1207/s15430421tip4102_2