Η διδασκαλία δεν είναι ένα σύστημα παράδοσης ενός προγράμματος σπουδών (ύλης) στους μαθητές. Αυτός είναι ο ρόλος των βιβλίων.
Δεν διδάσκεις για να σε θυμούνται, αλλά για να θυμηθούν ποιοι είναι
Η διδασκαλία είναι ένα είδος ΤΕΧΝΗΣ. Μια τέχνη, που απαιτεί πλούσιο συναισθηματικό κόσμο για να εκφραστεί.
Πρέπει να γνωρίζεις το γνωστικό σου αντικείμενο - εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Αυτό είναι αναγκαία συνθήκη, αλλά όχι ικανή, να σε κάνει δάσκαλο.
Πρέπει ο δάσκαλος να είναι ικανός να ενθουσιάσει με το περιεχόμενο, τους μαθητές του. Να τους εμπλέξει με το αντικείμενο, να ενεργοποιήσει τη φαντασία τους, τη δημιουργικότητά τους, να τους παθιάσει με αυτό. Να τους μάθει να μαθαίνουν - ή καλύτερα, πρέπει να τους θυμίσει πως να μαθαίνουν. Γιατί αυτό το κατείχαν εκ γενετής. Ο δάσκαλος καλείται να βρει, τα σημεία εισόδου στο μυαλό τους, στον ψυχισμό τους, στην καρδιά τους.
Ο ίδιος πρέπει να έχει πάθος γι’ αυτό που κάνει. Η δική του δίψα για δημιουργία, η φαντασία του, η εσωτερική του φλόγα, θα τροφοδοτήσουν τους μαθητές του.
Χρειάζεται να τους εμπλέξει ενεργά στη διαδικασία της μάθησης – ακόμη και να τους οδηγήσει στο να διδάσκουν ο ένας τον άλλο. Να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε αυτό να γίνει πραγματικότητα. Να χτίσει ένα ολόκληρο οικοσύστημα μάθησης και να εντάξει εκεί τους μαθητές του.
Ο δάσκαλος πρέπει να ανοίγει χώρο μέσα τους για όνειρα, να τους βοηθά να δημιουργήσουν ένα όραμα για τον εαυτό τους και να τους κάνει να πιστέψουν ότι μπορούν να το μετατρέψουν σε στόχο. Να τους πείσει να εμπιστευτούν τις δυνάμεις τους, να είναι εκεί όταν τα πράγματα δυσκολεύουν - να τους ενθαρρύνει και να τους δείχνει το δρόμο, που οι ίδιοι έχουν χαράξει για τον εαυτό τους.
Οι δάσκαλοι στέκονται δίπλα στους μαθητές τους - όχι μπροστά τους, ούτε πίσω τους. Είναι αυτοί που θα κάνουν ένα βήμα στο πλάι, για να βγουν τελικά οι μαθητές τους μπροστά! Και οι ίδιοι παραμένουν στο παρασκήνιο.
Τα παραπάνω είναι όσα διαφοροποιούν τον δάσκαλο - είτε βρίσκεται στο Δημοτικό είτε στο Πανεπιστήμιο, από τον απλό «παραδότη» περιεχομένου.
Δεν είμαστε μεταφορείς ύλης.
Είμαστε δάσκαλοι.
Νεκτάριος Ν. Μαυρογιαννάκης ΜSc